Välkommen till e-tjänsten för ansökan om tillstånd att hantera brandfarlig vara!
I den här tjänsten kommer du att guidas genom ansökningsstegen nedan. Obligatoriska (*) frågor behöver du besvara för att komma vidare i din ansökan. Du kan när som helst logga in med bankID och spara ansökan som du därefter finner under fliken Mina Sidor. Observera att du måste signerat och skickat in för att räddningstjänsten ska se din ansökan.
Vad gäller dokumenten som ska ingå i ansökan? Gula rutan visar de dokument som alla verksamhetskategorier behöver. För att se vilka dokument er verksamhetskategori behöver skicka in se Räddningstjänsten Västs hemsida. Hjälpdokumenten (exempel på olika dokument) finns på hemsidan och i e-tjänsten för att underlätta ansökningsförfarande. Det finns ej möjlighet att hänvisa till dokument som skickats in i tidigare ansökningar.
Ansökan ska skickas in minst 3 månader innan befintligt tillstånd går ut eller ni ska påbörja en verksamhet med tillståndspliktig mängd brandfarlig vara. Inkomna handlingar behöver vara kompletta.
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter. Om du inte är juridiskt korrekt person att företräda företaget kan den juridiska personen dela ut en digital fullmakt. Det gör personen på minaombud.se.
Tillståndet är belagt med en taxa fastställd av respektive kommun. Taxa
Andra tillstånd kan behöva sökas till exempel enligt miljöbalken eller plan- och bygglagen.