Välkommen till e-tjänsten för ansökan om tillstånd att hantera brandfarlig vara!
I den här tjänsten kommer du att guidas genom ansökningsstegen nedan. Obligatoriska (*) frågor behöver du besvara för att komma vidare i din ansökan. Du kan när som helst logga in med bankID och spara ansökan som du därefter finner under fliken Mina Sidor.
Vad gäller dokumenten som ska ingå i ansökan? Gula rutan visar de dokument som alla verksamhetskategorier behöver. För lista över just er verksamhetskategori se Räddningstjänsten Västs hemsida. Hjälpdokumenten (exempel på olika dokument) finns på hemsidan och i e-tjänsten för att underlätta ansökningsförfarande. Det finns ej möjlighet att hänvisa till dokument som skickats in i tidigare ansökningar.
Ansökan ska skickas in minst 3 månader innan befintligt tillstånd går ut eller ni ska påbörja en verksamhet med tillståndspliktig mängd brandfarlig vara. Inkomna handlingar behöver vara kompletta.
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter.
Tillståndet är belagt med en taxa fastställd av respektive kommun. Taxa
Andra tillstånd kan behöva sökas till exempel enligt miljöbalken eller plan- och bygglagen.